fredag 30 december 2011

Vad är väl en dag i köket...

Idag var det matlagningsdag tydligen. Inget planerat annat än Osso Buco men det blev massa annat också.

Först ut en klassisk Osso Buco som den gjordes back in the days, alltså utan tomat i. 



Köttmatta!
Till det kommer serveras pasta med saffran. Och eftersom en Osso Buco skall stå så  är det alltså tänkt som nyårsmat.

Sen var det dags för matbröd... enkelt och oknådat. Vi har lyckats väl med Valle vad det gäller mat. Han hjälper mycket gärna till och spana in koncentrationen när han gör iordning degspadet.



Att han sen också äter det mesta är ju ännu roligare. Igår stod Valle och jag och avnjöt lite snabbsashimi i köket. En skiva rökt lax och en skiva gravad. Skuren i bitar och sen med lite ljus soja på. "Godare än glass!" ropade Valle.

Maktkakor vare länge sen jag gjorde och energikakorna har varit slut länge så det fick bli en laddning. Jag hade inga aprikoser eller russin så jag ersatte det hela med Goji-bär.



Goji-bären har jag haft liggande länge för att få lite mer proteiner i kakorna (så att de blir lite effektivare som after bike-kakor) samt att de innehåller mycket nyttigt och många fina antioxidanter. Smaken på Goji-bären är ju som lite kolaaktig. Som russin med kolasmak och dessutom en liten besk bismak som tyvärr inte är allt för upphetsande. Men väl i färdig kaka så blev det mycket bra! Helt klart en vinnare!

Hittade en ny nödraket på Coop. Skall man ha fulöl så åker Coop verkligen cirklar kring ICA. Breakspear och nu den här. +ANNAT



Och så middag på det...



Smaklig spis!

1 kommentar: