torsdag 22 mars 2012

Naturstig, de e grejjen!

Inom MTB så verkar det numer som att alla stigar skall byggas. Hur konstigt är inte det? Hela charmen med MTB är ju att man tar en terrängvelociped och beger sig ut på stigar. Hur enkelt och charmigt som helst.

Men nu verkar det var ändring på det på allvar, det skall cyklas på preparerade stigar.

Grunden måste ju vara IMBA som lite av nöd var tvungen att börja bygga. Alla verkar ju synnerligen aggresiva därborta och att dela stig med vandrare verkar inte finnas på kartan. Därför... fick de börja bygga egna stigar och har utvecklat metoder för det. Å då skall man tydligen använda sådana här för att inte förstöra naturen:
I min värld är det just sådana där saker man använder för att förstöra natur. Men jag vet inte, jag kan ha fel.

Givetvis så är ju svensken tvungen att kopiera alla idéer som bara går från USA, inklusive de dåliga. Så man sätter igång att använda Blackberrys i finanssektorn och bygga stigar i Falun, lugnet. (Och för att vara helt säker på att inte missa den amerikanska känslan så döper man dessutom stigarna till engelska namn så som "second chance").
Å dom verkar ju gilla att bygga vidare och jag kan väl inte säga annat än som Anthrax skulle ha sagt. "But hey, it's a free world. Anyone is allowed to suck i they want to" (jag tog det på amerikanska för säkerhets skull).

Senaste tilltagen är ju de byggda XC-banorna i VM, OS och VC-sammanhang. Här är den BMXiga banan i Sydafrika:

Och här är OS-banan i London:

Och jag skiter väl egentligen i hur XC-banorna ser du men en sak kan jag tycka suger. Numer räcker det tydligen inte att ta en skogsplätt och markera upp lite stigar. Nej nu skall det byggas för mängder av miljoner helt utan anledning.

Stigbyggarna kan ju fortsätta gräva bäst de vill men varje riktig terrängcyklist vet att naturstig, de e grejjen!






8 kommentarer:

  1. Jag måste sticka in några rader till stigbygget på Lugnets försvar.

    Naturstig är naturligtvis skitskoj och det är nog för de flesta också mountainbikens själ; att ge sig ut i otämjd terräng och forcera hindren precis som de är. Men, det finns faktiskt saker som grävda stigar är och som naturstig aldrig kommer att vara. Lugnets stigar (har du varit där?) är inte ett försök att skapa B-varianter av naturstig utan primärt att skapa flowiga stigar med doserade kurvor, shapeade hopp med riktiga landningar, coola träbroar och spänger, sånt som naturen inte själv placerat ut exakt där men som är jäkligt kul att cykla på. Man gör det också med hänsyn till befintlig terräng och ingenting blir förstört eller förfulat om man bygger stigar som följer naturen trots att de inte är "naturliga". Det är, tycker jag, två helt olika saker att köra naturstig och att köra grävd stig. Båda har sin charm!

    Och sist men inte minst - angående namnen så följer de ett klockrent tema, som förvisso är amerikanskt. Att tycka att bara fornsvenska namn med ANOR och HISTORIA ska användas i Sverige känns lite Herman Lindgrenskt/Sverigedemokratiskt.

    Kul blogg annars ;)

    //Kristin

    SvaraRadera
  2. Att ha ett svenskt namn betyder ju inte att man måste använda Ultima Thule som referens. ;)

    SvaraRadera
  3. Kristin har en poäng, om man jämför cykling med alpin skidåkning så blir det ganska tydligt. Det områden som Glentress och andra i england och USA gör är ju i princip vad vi gör med Sälen, Vemdalen osv. Nämligen att göra cykling i skogen lättillgängligt för alla. När vi var i Glentress såg vi hela familjer som var ute och hojade i skogen.
    Hur ofta ser man det i Sverige?

    Motsvarigehten till det vi gör inom skidåkningen är att dra på laggen, hudarna och pannbena sig upp till toppen och själv välja linje utifrån det naturen har att erbjuda.

    Jag skulle kunna påstå att riktiga skidåkare åker på fjäll och berg utan liftar (vilket jag i smyg också gör), men det ändrar inte det faktum att de allra flesta hellre tar en lift upp och åker ner i preparerade backar. För att det är det som fungerar med familjen och de flesta i ens omkrets som man kan tänkas semestra med.

    Själv gillar jag både och, både vad gäller skidåkning och cykling. Allt har sin charm.

    SvaraRadera
  4. Fast nu missar vi det viktigaste i inägget, guuud va kliiint den korrekte terrängcyklisten på sista bilden kör!
    ;-)

    SvaraRadera
  5. Nu e ju inte jag sån att jag ställer mig upp å hajlar bara jag hör nåt sägas på svenska... Och förövrigt så sa jag inget om vilket språk det skulle vara, varför kunde man inte döpa stigarna till nåt på franska?

    SvaraRadera
  6. Den inre fienden, Andra chansen, Varje gång som hon ler och Stig mot domedagen. HAHAHAHA, det är ju skrattretande!

    Hursom helst, jo jag förstår att det är två helt skiljda saker med byggd och naturstig. Helt olika cykelupplevelser men det är ju inget som behöver försvaras efter som det är subjektiva åsikter.

    Liknelsen med liftsystem har jag aldrig tänkt på. Den var bra även om jag kan tycka att det går att åka skogsstig med hela familjen var som helst utan att bygga 10 km stig. Man behöver inte leta länge för att hitta lämplig stig.

    Det som jag mest har emot byggda stigar är ju att det urholkar rätten att cykla i skogen som vi cyklister har rätt till via allemansrätten. Plus att sportens enkelhet försvinner. Men likväl som utförsåkning i pist är inkörsporten till riktig skidåkning så kommer säkert tillrättalagda stigar generera fler som intresserar sig för riktigt cykling. (Jag trycker lite extra på "riktig" här, märker ni det ;-D )

    SvaraRadera
  7. snygg bild Freddan!

    Andreas

    SvaraRadera