fredag 20 april 2012

Time Lapse i verkstan

Jag tänkte ju att jag skulle skriva lite om mitt lilla Time Lapse-projekt som jag gjorde. På nätet så vimlar med av Time Lapse filmer. Bland annat den här från jymnden som är riktigt ball! Å den här är ju äckligt snygg! Från Japan och dessutom med Tilt Shift och panorering!

När man gör en Time Lapse så är det lite som att göra en Stop Motion-film. Det vill säga många, många bilder som man lägger ihop till en film. Eller man kan säga att man använder en väldigt långsam kamera som man sen snabbspolar filmen från.

Jag använde min och Nickes GoPro som kan ta bilder med olika tidsintervaller. Jag valde två sekunder mellan varje bild. Det blev lite över 3000 bilder som jag sen rensade ner till ca 2800. Därefter batchade jag alla bilder i PhotoShop till 960p-format.

För att göra en film av det så använde jag faktiskt Windows MovieMaker. Ställde ner tiden för varje bild till 0,04sek vilket blir ungefär 30 bilder/sek.

Å såhär blev det!

https://vimeo.com/35049640

(själva Time Lapsen börjar 0:45 in i filmen)

Det som är ballt med filmen är att den är lite som en Richad Scarry-bok. Varje gång man tittar så ser man nya detaljer. Det händer mycket fast lite.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar