tisdag 9 december 2014

Skärmar

I förra veckan så avhandlade jag ju Mucky Nutz och så att säga på förekommen anledning så spinner jag vidare på det där med skärmar. För på en MTB då är det Major Nejnej att ha skärmar. Varför är lite oklart för på i stort sätt alla andra fordon så används med framgång skärmar och de gånger jag har använt skärmar (alltså riktiga skärmar och inte ursäkten Mucky Nutz) så har jag kommit hem betydligt mindre kletig än vad jag annars skulle ha gjort.
Att man inte vill ha det för att det är fult kan jag förstå och att man då avstår från skärmar på sin söndagsrunda för att vill inte riskera att bli mobbad av Freddan. Men när man kollar in den här filmen:

 
Och noterar att han saknar skärmar i det nästa otroligt miserabla vädret. Jag kollade större delen av tävlingen och jag tror att det fanns inte en enda cykel med skärmar. Och här har vi då alltså atleter som förbereder sig minutiöst in i minsta detalj och man ser hur nästan alla har googles med "pull off" men skärm, nej se det går inte för sig. Nu när jag sitter här i soffan och skriver så kan jag inte förstå varför motocrossarna kan ha det men DHarna inte?
Men det är väl nåt som jag har missat... antar jag.

5 kommentarer:

  1. Hahaha, moddad av mig, skulle väl aldrig hända. :)

    Däremot så går jag köper jag inte ditt arugment om att man blir mindre kletig eller ja det blir man ju. Men cykeln med åkare blir ändå smutsiga trots hemult fula skärmar för helt smutslöst blir det ju inte. Så kläderna och cykeln måste ändå tvättas, så vad var då vitsen?
    Cykelkläderna tvättar i alla fall jag även om de inte är leriga, då jag svettas när jag cyklar... =)

    Men visst i race-sammanhang kanske, vid förhållanden som i filmen.....

    SvaraRadera
  2. Ja å det var ju ur raceperspektiv. Att Danny Hart får tvätta kläderna efter racet skiter han nog högaktningsfullt i. Men jag tror inte han ignorerad att bli bombad av klet i fejjan i fyra minuter under en VM-tävling. Eller så är det just det han skiter i?

    SvaraRadera
  3. De däringa Dfender verkar ju lite småpopulära på en del iaf. Men jag har inte sett jättemånga som använder dem när det är race. Det kanske är viktgiare att ha en lättcykel utan skit som kan lossna. Jag såg Rachel Atherton köra något träningsåk utan goggles på någon kladdig banan så tydligen är de inte så känsliga.

    SvaraRadera
  4. Jag tror att det är Dannys mamma som tvättar, så nej han bryr sig nog inte.

    SvaraRadera