fredag 11 maj 2012

MTBeing är en märklig sport...

Man letar upp svåra stigar och köper sen hightechprylar för att släta ut dom. Och inte bara det... man rundar varje sten och stubbe för att så snabbt som möjligt ta sig förbi. Och vissa väljer att gena förbi kurvor och partier.

Så förhållandet till terrängen är ju minst sagt komplext. Man vill ut bland stenar och rötter men gör allt för att undvika dom.

Häromdagen upptäckte jag att det har genats friskt på min favorit Norrlandsstigen här i Vallentuna. Och Ville rapporterar samma sak från Ursvik. Och eftersom både Norrlandsstigen och NICK-spåret har start och mål på samma ställe (Norrlandsstigen har ju inte riktigt det men nästan) så undrar jag varför man genar? Kan man inte bara skita i att cykla rundan om man ändå bara genar bort det mesta?

Men... på samma sätt, kan man inte bara skita i att cykla bland stenar och rötter när man ändå jämnar ut det med 120mm slag fram och bak och/eller fläskstora hjul med fläskstora däck?

Komplext vare som sagt...

8 kommentarer:

  1. Fast i min värld så gör slaglängden egentligen bara att man kan köra stökig terräng snabbare. Man kan väl åka samma sak med stel gaffel, men då går det långsammare. Och det är lite roligare när det går fort(are).

    Men gena bort kurvor förstår jag inte riktigt.

    SvaraRadera
  2. Vill du att det skall gå riktigt fort, kör på cykelbanan!

    SvaraRadera
  3. Jag antar att 100mm är ok då någon som skriver här kör med det? ;o)

    SvaraRadera
  4. Då måste ju detta falla dig precis i smaken: http://www.pinkbike.com/video/171706/

    - FS-hojar
    - INTE lättaste vägen
    - Genar gör man om det är SVÅRARE
    - Tyskar

    SvaraRadera
  5. Ännu galnare tyskar: Vertriding: http://www.youtube.com/watch?v=3tyy-8smuTI

    SvaraRadera
  6. @Johan... jag har faktiskt 120mm fram. :-)
    Men jag hade kunnat skriva 100mm åxå. Faktum kvarstår... de används för att släta ut.

    SvaraRadera
  7. som en förespråkare för 26 tum sa idag efter Billingeracet:
    29 tum som slätar ut allt, man började ju med MTB för att det skulle studsa och va lite stök och bök. Varför vill man då att det jämnas ut?

    Andreas

    SvaraRadera