måndag 29 oktober 2012

Miljökontoret informerar

Många har frågat mig om vad det innebär att ha ett kök som är godkänt för livsmedelsproduktion. Och föreställningarna spänner från "jaha, du måste diska kastrullen" till "oj, då måste du ha byggt om". Fast sanningen ligger någonstans mitt emellan.

När jag började med projektet så visste jag att man var tvungen att nån form av tillstånd men inte visste jag vart man skulle börja. Men ibland har man tur för Henke jobbar ju på Diskteknik och han visste ju precis vad som skulle göras. Han var till och med så vänlig att han skickade Miljö-Carro på mig och då klarnade allt.

Det hela tillståndet går ut på är att man har rutiner, processer och förutsättningar i köket så att man kan producera livsmedel. Så med hjälp av Miljö-Carro så jobbades det fram en rejäl pärm med rutiner. Ett städschema på steroider skulle man kunna säga.

Sen finns det ju grader av hur krånglig mat som skall tillverkas. Det jag använder är ju specerier och får då följaktligen en relativt låg riskklassning. Skulle jag däremot tillverka köttkakor så skulle jag hamna i en helt annan risknivå och då få ha en helt annan rutin och kanske till och med andra förutsättningar i köket.

Så... med rutinerna klara så var det bara att söka tillstånd hos kommunens miljökontor. Ett tillstånd som jag sedermera fick beviljat. Gått så!

Som rolig anekdot till det hela så var det så att han som beviljade tillståndet heter Haileselassie (i förnamn) och mitt företag heter ju Kung Stalles Imperium.

Från en kung till en annan!


3 kommentarer:

  1. Betyder det att vi som väntar på köttfärs & honungs deo kommer få vänta ett tag?

    SvaraRadera
  2. En Slaktkaka är alltså inte aktuell?

    SvaraRadera
  3. Inget ovan är aktuellt. Det räcker med att man köttar när man fått i sig ett par kakor.

    SvaraRadera