onsdag 17 oktober 2012

Svenska äpplen

Nu är det höst och då skall man ju äta svenska äpplen. Nåde den som tänker göra annat! I alla fall om äppeltalibanerna får som dom vill.

Och det är klart. Svenska, hederliga äpplen är fantastiskt goda! En härlig syrlighet har vinteräpplena just nu.

Men kan nån förklar för mig varför alla svenska äpplen ser ut som skit? Kantstötta och bara stötta, så gott som alla i hela högen. Medans äpplen som har fraktats från andra sidan jorden är så fina så?
Vad gör de svenska äppelodlarna med skörden? Häller ut på garagegolvet och backar över med traktorn?

Skärpning!


4 kommentarer:

  1. Jag fick mig en duvning i svenska äpplen förra veckan från någon som arbetade med gifter coh sånt som används i mat. Svenska äpplen har förbud på besprutning efter skörd. Kan säkert vara därför de blir skörare i ytan.

    Den person som det pratades med åt aldrigg frukt med skal och skulle man ha apelsinskal elelr citron i maten fick man skrubba dem ordentligt med typ YES och vatten....

    Bra skit vi stoppar i oss.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att Ville's kontakter har rätt, jag har hört något dylikt.

    Vi har ett äppelträd på gråden som tillhör vår brf, det är typ bara vi och någon tant som plockar frukten där. Det är trevligt att bara kunna gå tre meter utanför dörren och hämta färska äpplen till paj eller andra bakverk. Eller bara äta rakt av.

    Om jag vore en surgubbe och vi hade äppelpallande grannbarn vore det även perfekt att kunna sitta i badrummet med en luftpistol och ge de djeflarna lite bestraffning genom fönstret.

    SvaraRadera
  3. luthman, var glad att det är föreningen som har trädet och inte ni:-) För äppelträd är strålande bra på att tappa just äpplen på gräsmattan vilket brukar resuultera i icke ätbar äppelpaj när man skall klippa gräset...

    SvaraRadera
  4. Haha, jag vet. På föräldrarnas tomt finns det 5-6 äppelträd och det blir konstant äppelmos och getingfest när det börjar närma sig hösten.

    Det är ifs vi som klipper gräset där äppelträdet står, eller ju alla i föroreningen turas om.

    SvaraRadera