tisdag 2 oktober 2012

Maktkakans historia

Back in the days när jag rörde ihop Maktkake-receptet så fanns det knappt några energikakor. Det som hade kommit till Sverige var i huvudsak Powerbar. Jag vill minnas att det fanns någon kaka till men den kan jag inte komma ihåg namnet på.

Felet men kakorna som fanns då var tre:
1. de var löjligt dyra
2. de smakade apa
3. de var löjligt svårtuggade

Så jag tog en kväll och klurade lite på hur man kunde göra en egen kaka och ställde upp fem kriterier
1. de skulle vara billiga (vilket de automatiskt blir när man gör dom själv)
2. goda
3. lättuggade, så man inte får total andnöd när man flåsar och äter
4. spridd "verkningsgrad" över hela GI-spektrat
5. lätta att göra och ingredienser som går att köpa nere på snabbköpet

Det skulle alltså vara saker man känner igen och kan relatera till. Inget som kommer direkt från Teckomatorp. Och på de andra fyra punkterna så lyckades jag också infria.

Namnet "maktkaka" är ju givetvis en översättning av Powerbar. Och Kung Stalle... ja, varför inte :-)

Under flera år så hade jag och några polare maktkakebakkvällar där vi gjorde många kakor och sen avslutade med middag. Ville och Bjorre gjorde till och med en maktkakebröllopstårta till Erik och Karin när det gifte sig.

Så vare med det...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar