onsdag 22 augusti 2012

Odé till Selle Italia Flite

När Selle Italia Flite Titanium kom så skrevs ett stycke cykelhistoria. Så lätta sadlar var inte vanligt och den järva formen var verkligen lite extra. När Fliten kom så hade jag en stor kloss till sadel i den form som sadlar hade på den tiden. Tiden var strax efter 1990 och eftersom Fliten var så tuff så tog jag helt enkelt och slet av stoppningen på min Turbo och skar ner kanterna så formen blev som en Flite. Och sen satte jag på ny stoppning.

Fliten var i många år ouppnåligt och tramsigt dyr. Men med jobb kom pengar och 1995 (vill jag minnas) slog jag till på en Flite.

Men nu så har den gjort sitt. Brodyren på vingarna har en tendens att slita ut cykelbrallor. Så nu får den pryda väggen i verkstan istället.

17 års tjänst är inte illa. Särskilt i en hobby/sport där prylar sällan håller mer än ett par år. Äkta tjockt läder borgar för många år i bruk. 

Efterföljare blev en Specialized Henge Ti. Tyvärr otroligt osexig och i det könlösa materialet Lorica. Men det får man väl ta för Hengen är fantastiskt skön. Frågan är om den kommer överleva lika länge dock?...

2 kommentarer:

  1. Hehe! Jag var alltså inte ensam om att modda min sadel för att få en "flite"

    Jag minns fortfarande när jag köpte min första riktiga egna. det var i ett stånd på en tävling. jag velade bra länge. jag menar 800:- för en sadel var inte att leka med.

    Men du, du har ju en av de ballaste flitesadlarna som finns. upp med en bild!!

    SvaraRadera
  2. Den tog jag faktiskt å slängde. Jag klarade inte av att se den ligga i förrådet, trasig och ledsen... Så den åkte i soporna.

    SvaraRadera