fredag 28 november 2014

En nyhet för Chris: Kul är är subjektivt.

När cyklister pratar om att de cyklar för att det är kul så brukar jag dra öronen åt mig. För vad är kul? Har en internationella kulkommitén gjort en lista på vilka saker som är kul respektive tråkigt? Det är möjligt att jag har missat den listan men i alla fall...
En som tror sig känna till vad "kul" är, är Chris Ball, grundaren av Enduro World Series som skriver att ett endurorace skall vara kul (2013 var det "fun", 2014 var det "enjoyment"). Och utifrån detta kan man ju då fundera på två sätt.

1. Chris vill i all enkelhet påminna banläggare och deltagare om att det skall vara kul. Så dom inte missar det och gör en skittråkig tävling och åker runt och surar hela tiden.

2. Chris tror och tycker att all annan form av cykling är tråkigt och utgår helt enkelt från sig själv och antar därför att alla andra som ägnar sig åt XC, LVG eller ANNAT åker runt och har tråkigt.

Skulle det vara fall 1 som gäller så kan jag tycka att den är en ganska överflödig regel. Men skall jag vara ärlig så tror jag att det är punkt 2 Chris vill åt. Vilket ju är ett felslut från första till sista rutan. Tror Chris att en person som åker på långlopp år efter år skulle göra det om det var tråkigt. Eller att 10 000 (+) skulle cykla runt en sjö år efter år och verkligen genuint ogilla tilltaget. Nej, skulle inte tro det va?
Vad som just du, jag eller vem som helst tycker är kul kan bara den personen svara för. Tycker en person att 9mil grusväg är det roligaste så är det så. Helt enkelt för att det är subjektivt. En självklarhet kan man tycka men tydligen inte för alla.


Enya kanske är rave för mig.

(En lite rolig detalj i det hela är att SCF plankade ju hela EWS-reglementet inför 2014 (baserat på EWS 2013) där "kul" fick vara kvar vilket ju på nåt sätt antyder att de andra grenarna som SCF härbergerar skulle vara tråkiga).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar